صفحه اصلي > پارسی > شاخه‌های آموزشی > کامپیوتر و فناوری اطلاعات       
شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٨
 

 کامپیوتر و فناوری اطلاعات

 

با توجه به اهمیت و نقش کامپیوتر و فناوری اطلاعات در زندگی روزمره پرداختن به موضوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضروری به نظر می‌رسد. به‌همین منظور در این بخش به‌طور مختصر به مباحثی آموزشی که در کلاس‌ها مطرح می‌شود اشاره‌ای خواهیم داشت.


مقدمه
کامپيوتر ابزاری برای انجام محاسبات یا عمليات‌های کنترلی قابل بيان به صورت جملات عددی یا منطقی می‌باشد. با وجود درستی، این تعریف و تعاریفی که در دیگر فرهنگ‌های لغت یافت می‌شود آنقدر عام هستند که هيچ تمایزی بين گونه‌های مختلف قدیمی، کنونی و بالقوه‌ی آینده قرار نمی‌دهند. سئوالات پرمفهوم‌تر می‌توانند این‌ها باشند: انواع مختلف کامپيوتر کدام می‌باشد؟ یا ویژگی‌ها و قابليت‌های متمایز کننده‌ی کامپيوترهای عصر حاضر چيست؟
معنای کلمه کامپيوتر تغيير کرده اما همواره عقب‌تر از قابليت‌های ماشين‌های امروزی بوده است. این کلمه در اصل، برای توصيف شخصی که محاسبات ریاضی را انجام می‌داده بکار می‌رفته و این مورد استفاده هنوز معتبراست. فرهنگ لغت انگليسی آکسفورد سال 1897 را به عنوان اولين سالی که این کلمه به یک ماشين محاسبه‌گر مکانيکی اطلاق شد ثبت کرده است. تا سال 1946 از طرف فرهنگ لغت انگليسی آکسفورد چندین مشخصه برای تميز دادن گونه‌های مختلف ماشي‌ها ارائه شد. از جمله این مشخصه‌ها آنالوگ، دیجيتال و الکترونيکی بودن می‌باشد. به هر حال طبق متون بدست آمده این کلمه‌ها قبل از سال 1946 مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.


سرعت نمایی توسعه کامپيوتر
پيچيدگی دسته‌بندی گونه‌های مختلف کامپيوتر با رشد نمایی ظرفيت محاسبه ترکيب شده است. به طور تقریبی ظرفيت محاسباتی ماشين‌های محاسبه از سال 1900 هر 18 تا 24 ماه دو برابر شده است. اول بار Gordon E. Moore از اعضا اینتل، این ویژگی توسعه کامپیوتر را در سال 1965 ارائه داد. اولين کامپيوترهای الکترونيکی از جمله انياک (که در سال 1945 معرفی شد)، دستگاه‌های غول پيکری بودند که چندین تن وزن داشتند فضای زیادی را اشغال می‌کردند و برای کار کردن به اپراتورهای بسياری نياز داشتند. این کامپيوترها آنقدر گران بودند که فقط دولت‌ها و موسسه‌های تحقيقاتی بزرگ از عهده‌ی خرید آن برمی‌آمدند و آنقدر عجيب و غریب به نظر می‌آمدند که تصور می‌شد تعداد کمی از آن‌ها برای ارضای تمامی تقاضاهای جهان کافی باشد.


دسته‌بندی کامپيوترها
ساده‌ترین معيار دسته‌بندی ماشين‌های محاسبه، موارد استفاده آن‌ها است. این مشخصه توسط سازندگان کامپيوتر، برای توصيف محصول خود، و استفاده‌کنندگان کامپيوتر برای توصيف ماشينی که با آن تعامل دارند مورد استفاده قرارمی‌گيرد. برای مثال: رایانه‌های شخصی، رایانه‌های بزرگ، لپ‌تاپ، رایانه‌های کوچک، ابررایانه و ... .
ماهيت عاميانه این دسته‌بندی آنرا به ابهام می‌کشاند. این دسته فقط ماشين‌های کنونی و در دسترس را شامل می‌شود. سرعت زیاد توسعه کامپيوتر باعث پيدا شدن کاربردهای تازه و در نتيجه منسوخ شدن تعاریف کنونی می‌شود. بسياری از کامپيوترهایی که دیگر مورد استفاده نيستند، از جمله تحليل‌گر تفاضلی معمولاً در این ليست‌ها قرار نمی‌گيرند. برای تعریف واضح کلمه کامپيوتر به معيارهای دیگری نيازمندیم.
یک مشخصه نامبهم‌تر برای دسته‌بندی ماشين‌های محاسبه فن‌آوری اجرای برنامه آن‌ها است. کامپيوترهای اوليه کاملاً مکانيکی بودند. در دهه‌ی 1930 اولين کامپيوترهای تمام الکترونيک از لامپ‌های ترميونی ساخته شد. در دهه 1950 و دهه 1960 لامپ‌ها جای خود را به ترانزیستورها دادند و در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 مدار مجتمع‌های نيمه هادی (تراشه‌های سيلکونی) مورد استفاده قرار گرفته و از آن زمان محور اصلی فن‌آوری محاسبه شدند. این توصيف فن‌آوری اجرا جامع نيست و تنها جریان اصلی توسعه را نقل می‌کند.
یکی از عرصه‌های تحقيقاتی جدید که می‌تواند منجر به ساخت کامپيوترهایی با توانایی‌های جدید و چشمگير شود، محاسبه کوانتومی است که هنوز مراحل آزمایشی اوليه را سپری می‌کند. برای دسته‌بندی کامپيوترهای به استثناء کامپيوترهای کوانتومی، تکنولوژی اجرای برنامه به اندازه ویژگی‌های طرح کامپيوتر اهميت ندارد.


سخت‌افزار


مادربورد
وقتی که کیس کامپیوتری را باز می‌کنید بزرگترین بردی که داخل آن می‌بینید مادربورد است. همه درایوهای شما اعم از هارد دیسک CD-ROM و فلاپی درایو به وسیله یک کابل به مادربورد متصل هستند. کارت‌های شبکه مودم، صدا و گرافیک به وسیله اسلاتهای مادربورد به آن وصل می‌شوند. زمانی که شما در اینترنت گشت و گذار می‌کنید یا در حال اجرای یک بازی کامپیوتری هستید یا به یک موسیقی که از کامپیوتر پخش می‌شود گوش می‌دهید و می‌توانید برنامه‌هایی که در حال اجرا است را از مانیتور ببینید به این معنی است که اطلاعات بین این کارت‌ها و مادربورد و پروسسور در حال رد و بدل شدن است.


موس
استفاده از موس در کامپیوتراز سال 1984 و همزمان با معرفی مکینتاش آغاز گردید. با عرضه موس، کاربران قادر به استفاده از سیستم و نرم‌افزارهای مورد نظر خود با سهولت بیشتری شدند. امروزه موس دارای جایگاه خاص خود است. موس قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم اطلاعات مورد نیاز برای کامپیوتر ارسال تا عملیات لازم انجام گیرد.


روند شکل گیری موس
درسیستم‌های اولیه نیازی به استفاده از موس احساس نمی‌گردید، چون کامپیوترهای آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین‌های تله تایپ و یا کارت پانج برای ورود اطلاعات بودند. ترمینال‌های متنی اولیه، چیزی بیشتر از یک تله تایپ شبیه‌سازی شده نبودند (استفاده از صفحه نمایشگر در عوض کاغذ). چندین سال طول کشید تا کلیدهای پیکانی در اغلب ترمینال‌ها مورد استفاده قرار گرفتند ( اواخر 1960 و اوایل1970). مدادهای نوری برای سالیان زیادی بر روی ماشین‌های متفاوت، بعنوان یک دستگاه اشاره‌ای استفاده می‌گردیدند. زمانی‌که موس بهمراه کامپیوترهای مکینتاش ارائه گردید یک موفقیت بزرگ بدست آمده بود. عملکرد موس کاملا طبیعی بود. قیمت موس ارزان و فضای زیادی را اشغال نمی‌کرد. همزمان با حمایت سیستم‌های عامل از موس، استفاده از موس رشد بیشتری پیدا کرد. زمانیکه ویندوز 1/3 از یک رابط گرافیکی بعنوان استاندارد استفاده کرد، موس بعنوان یک وسیله و اینترفیس بین انسان - کامپیوتر، جایگاه خاص خود را کسب نمود.


کالبد شکافی موس
مهمترین هدف هر نوع موس، تبدیل حرکت دست به سیگنال‌هایی است که کامپیوتر قادر به استفاده از آنان باشد. موس برای ترجمه و نیل به هدف گفته شده از پنج عنصر اساسی استفاده می‌نماید.

 

موس.

 

1- یک گوی (گردی) درون موس که سطح مورد نظر را لمس و زمانیکه موس حرکت می‌کند، می‌چرخد.

 

گوی درون موس.

 

2- غلتک: (Rollers) یکی از غلتک‌ها، قادر به تشخیص حرکت در جهت X باشد. غلتک دوم 90 درجه نسبت به غلتک اول جهت‌یابی شده تا بدین ترتیب حرکت در جهت Y را تشخیص دهد. زمانیکه گوی می‌چرخد یک و یا دو غلتک فوق نیز حرکت خواهند کرد. شکل زیر دو غلتک سفید رنگ موس را نشان می‌دهد.

 

غلتک.

 

3- هر غلتک به یک میله متصل بوده و میله باعث چرخش یک دیسک می‌گردد. زمانیکه یک غلتک می‌چرخد میله مربوط به آن بهمراه دیسک مربوطه نیز خواهند چرخید. شکل زیر دیسک را نشان می‌دهد.

 

میله اتصال غلتک‌ها.

 

4- در یک‌طرف دیسک یکLED  مادون قرمز و در طرف دیگر یک سنسور مادون قرمز، وجود دارد. سوراخ‌های موجود بر روی دیسک باعث شکست نور متصاعده شده توسطLED  می‌شوند، بدین ترتیب سنسور مادون قرمز، پالس‌های نور را مشاهده خواهد کرد. تعداد پالس‌ها ارتباط مستقیم با سرعت موس و مسافتی که موس حرکت می‌کند، خواهد داشت .

 

LED و سنسور موس.

 

5- یک تراشه پردازنده بر روی برد پردازنده فوق پالس‌ها را خوانده و پس از تبدیل به باینری، آنها را از طریق کابل مربوطه برای کامپیوتر ارسال می‌کند.

 

تراشه پردازنده بر روی برد.

 

همانگونه که مشاهده گردید موس یک سیستم مبتنی بر نور و مکانیک است. موس بصورت مکانیکی حرکت کرده و یک سیستم نوری تعداد پالس‌های نوری را شمارش می‌نماید. در موس فرضی قطر گوی (گردی) 21 میلیمتر، قطر غلتک 7 میلیمتر است. دیسک دارای 36 سوراخ است. بنابراین در صورتیکه موس 24 میلیمتر (یک اینچ) حرکت نماید تراشه مربوطه 41 پالس نوری را تشخیص خواهد داد.
تاکنون متوجه این موضوع شده‌اید که هر دیسک دارای دو LED مادون قرمز و دو سنسور مادون قرمز است. (در هر طرف دیسک یک عدد). بنابراین درون موس چهار زوج LED/Sensor وجود دارد. ساختار و سازماندهی فوق به پردازنده امکان تشخیص جهت چرخش را خواهد داد. یک پلاستیک بسیار کوچک بین سنسور و دیسک وجود دارد.
پلاستیک فوق یک پنجره برای سنسور را به‌منظور روئت نور، ایجاد می‌نماید. پنجره موجود در یک‌طرف دیسک با پنچره موجود در طرف دیگر دیسک در دو موقعیت مکانی متفاوت نسبت بهم قرار دارند. اختلاف موجود باعث می‌گردد که دو سنسور قادر به مشاهده پالس‌های نوری در دفعات متفاوت باشند. برخی اوقات ممکن است یک سنسور پالسی را مشاهده نموده در صورتیکه سنسور دوم پالسی را مشاهده ننماید.


صفحه کلید
صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است .صفحه کلید شامل مجموعه‌ای از سوییچ‌ها است که به یک ریزپردازنده متصل می‌گردند. ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد.

 

صفحه کلید.

 

انواع صفحه کلید
صفحه کلیدها از بدو استفاده در کامپیوتر، تاکنون کمتر دستخوش تغییراتی شده‌اند. اغلب تغیرات اعمال شده در رابطه با صفحه کلید، افزودن کلیدهائی خاص، به‌منظور انجام خواسته‌های مورد نظر است. متداولترین نوع صفحه کلیدها عبارتند از :صفحه کلید پیشرفته با 101 کلید، صفحه کلید ویندوزبا 104 کلید، صفحه کلید استاندارد اپل با 82 کلید و ... .
کامپیوترهای laptop دارای صفحه کلیدهای مختص بخود بوده که آرایش کلیدها بر روی آنان با صفحه کلیدهای استاندارد متفاوت است. برخی از تولیدکنندگان صفحه کلید، کلیدهای خاصی را نسبت به صفحه کلیدهای استاندارد اضافه نموده‌اند. صفحه کلید دارای چهار نوع کلید متفاوت است :
•    کلیدهای مربوط به تایپ
•    کلیدهای مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)
•    کلیدهای مربوط به توابع ( عملیات ) خاص
•    کلیدهای کنترلی
کلیدهای تایپ بخشی از صفحه کلید را شامل می‌گردنند که به‌کمک آن‌ها می‌توان حروف الفبائی را تایپ نمود. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه دستگاه‌های تایپ است. همزمان با گسترش استفاده از کامپیوتر در بخش‌های تجاری ضرورت وجود کلیدهای خاص عددی برای بهبود سرعت ورود اطلاعات نیز احساس گردید، بدین منظور Numeric keypad در صفحه کلیدها مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه حجم بالائی از اطلاعات بصورت عدد می‌باشند، یک مجموعه با 17 کلید به صفحه کلید اضافه گردید. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه اغلب ماشین‌های حساب است. در سال 1986 شرکت IBM صفحه کلید اولیه خود را تغییر و کلیدهای عملیاتی و کنترلی را به آن اضافه کرد. کلیدهای عملیاتی بصورت یک سطر و در بالاترین قسمت صفحه کلید قرار می‌گیرند. با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی و یا سیستم عامل می‌توان به هر یک از کلیدهای عملیاتی مسئولیتی را واگذار نمود. کلیدهای کنترلی باعث کنترل مکان‌نما (Cursor) و صفحه نمایشگر می‌باشند. در این راستا از چهار کلید بین بخش مربوط به کلیدهای مختص تایپ و بخش عددی صفحه کلید استفاده شده است. با استفاده از کلیدهای فوق کاربران قادر به حرکت مکان‌نما بر روی صفحه نمایشگر خواهند بود. در اغلب نرم‌افزارها با استفاده از کلیدهای کنترلی کاربران قادر به پرش‌هائی با گام‌های بلند نیز خواهند بود. این کلیدها شامل موارد زیر می‌باشد :
•    Home
•    End
•    Insert
•    Delete
•    Page Up
•    Page Down
•    (Control (Ctrl
•    (Alternate (Alt
•   ( Escape (Esc
صفحه کلید ویندوز، کلیدهای اضافه‌ای را معرفی نمود. کلیدهای Windows یا Start و یک کلید Application  نمونه‌هائی در این زمینه می‌باشند. صفحه کلیدهای اپل اختصاص به سیستم‌های مکینتاش دارد. شکل زیر یک نمونه از صفحه کلیدهای فوق را نشان می‌دهد:

 

صفحه کلید.

 

حافظه اصلی
دادهها در حافظه اصلی ذخیره میشوند. حافظه اصلی که به نام RAM هم معروف است یک قطعه سخت افزاری است، یعنی چیزی است که درون قطعات رایانه آن را خواهید یافت. این حافظه متشکل از تعداد زیادی واحد 1 بیتی (رقم دودویی) است که به هر کدام Flip Flop گفته می‌شود، هر کدام از آن‌ها چنانکه گفته شد قابلیت ذخیره یک یا صفر را دارند. تعداد بسیار زیادی از این مکان صفر و یک‌ها در کنار هم حافظه را تشکیل می‌دهند، محتویات این نوع حافظه با قطع برق پاک می‌شود. از چگونگی ارتباط پردازشگر رایانه با حافظه که بگذریم به مسأله انواع حافظه اصلی می‌رسیم.
حافظه‌های اصلی در یک تقسیم‌بندی به ایستا و پویا تقسیم‌بندی می‌شوند. حافظه‌های ایستا بسیار سریع هستند و در عین حال قیمت بسیار بالایی هم دارند و حافظه پویا سرعت به نسبت کمتر و قیمت کمتری دارند. در حافظه‌های پویا داده ذخیره شده به تدریج از بین می‌رود و لذا هر از چندی نیاز به دوباره نویسی حافظه روی خودش است! (تعجب نکنید حافظه پویا تکه به تکه روی خود بازنویسی می‌شود). حافظه‌های پویا امروزه حد سرعت 400 مگاهرتز دارند.
تقسیم‌بندی پویا و ایستا برای این بیان شد که مختصرا یکی از تکنیک‌های بکار رفته در تسریع عملکرد رایانه‌های عصر جدید توضیح داده شود. احتمالاً با نام حافظه cache آشنا هستید این حافظه از نوع ایستا و درون پردازشگر است و پردازشگر داده‌هایی را که به دفعات مورد استفاده قرار می‌دهد در آنها ذخیره می‌کند. می‌توانید تصور کنید که وقتی سرعت دستیابی به داده‌هایی که بسیار استفاده می‌شود چند برابر شود کل عملیات چه افزایش سرعتی خواهد داشت. دست آخر این که به علت حجم محدود حافظه اصلی پاره‌ای از اوقات از حافظه‌هایی با سرعت پائین‌تر از آن کار می‌کنیم و در نتیجه استفاده از روش بالا می‌تواند سرعت برنامه را افزایش دهد. البته در دستگاه‌های جدید کمتر پیش می‌آید که حافظه اصلی برای انجام عملیات کم باشد مخصوصاً برنامه‌هایی که حجم سنگین داده را پردازش نمی‌کنند.
CD و DVD دو رسانه ذخیره‌سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه‌های متفاوتی نظیر: موزیک، داده و نرم‌افزار استفاده می‌گردند. رسانه‌های فوق بعنوان محیط ذخیره‌سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده‌اند. دیسک‌های فشرده، ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده هستند. در صورتی‌که کامپیوتر شما دارای یک دستگاه CD-R است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید.


منبع تغذیه

منبع تغذیه یکی از عناصر حیاتی در کامپیوتر است. فعالیت سایر عناصر به عملکرد منبع تغذیه بستگی دارد. منبع فوق تامین کننده جریان الکتریسیته مورد نیاز هر یک از عناصر سخت افزازی است. بدون وجود منبع تغذیه، کامپیوتر مشابه جعبه‌ای مملو از فلز و پلاستیک خواهد بود. منبع تغذیه جریان ( AC ( Alternating Current را به جریان(DC (Direct Current))  تبدیل می‌کند. در کامپیوترهای شخصی، منبع تغذیه یک جعبه فلزی است که در گوشه Case قرار می‌گیرد. در اغلب سیستم‌ها در صورتی‌که در پشت سیستم قرار گرفته باشید، می‌توان منبع تغذیه را مشاهده کرد. شکل زیر یک منبع تغذیه را نشان می‌دهد. 

 

    منبع تغذیه

 

شکل زیر نمای داخل یک منبع تغذیه را نشان می‌دهد. 

 

نمایی داخلی منبع تغذیه.

 

منبع تغذیه را Switching power supplies نیز می‌گویند. با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ می‌توان ورودی AC را به ولتاژهای پایین‌تر DC تبدیل کرد. ولتاژهای 3/3، 5 و 12 ولتاژهای رایج می‌باشند. ولتاژهای 3/3 و پنج ولت عمدتا توسط مدارات دیجیتال استفاده شده و ولتاژ دوازده ولت برای حرکت موتورهائی نظیر درایو دیسک‌ها و یا خنک‌کننده‌ها استفاده می‌گردد. شاخص اصلی یک منبع تغذیه وات است. وات معادل حاضلرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) است.


نرم‌افزار
به طور کلی نرم‌افزارهای کامپيوتر به دو گروه تقسيم می‌شوند: یکی برنامه‌های سيستمی که عمليات کامپيوتر را مدیریت می‌کنند و دیگری برنامه‌های کاربردی .سيستم عامل(operating system=os) اصل‌ ترین برنامه سيستمی است که به عنوان رابط بين کاربر و سخت افزار کامپيوتر عمل می‌کند. سيستم عامل دو وظيفه (یا هدف) اصلی دارد: سيستم عامل استفاده از کامپيوتر را ساده می‌سازد. این بدان معناست که مثلا کاربر یا برنامه‌نویس بدون درگير شدن با مسائل سخت‌افزاری دیسک‌ها به راحتی فایلی را بر روی دیسک ذخيره و حذف کند. این کار در واقع با به کاربردن دستورات ساده‌ای که فراخوان‌های سيستمی را صدا می‌زنند انجام پذیرد .(System Calls) در صورت عدم وجود سيستم عامل کاربرو یا برنامه‌نویس می‌بایست آشنایی کاملی با سخت‌افزارهای مختلف کامپيوتر (مثل مانيتور، فلاپی، کی‌بورد و غيره که در قسمت قبل توضیح داده شده است) داشته باشد و روتين‌هایی برای خواندن و یا نوشتن آن‌ها به زبان‌های سطح پائين بنویسد. از این جنبه به سيستم عامل با عنوان ماشين توسعه یافته (Extended machine) یا (Virtual machine) ماشین مجازی یاد می‌شود که واقعيت سخت‌افزار را از دید برنامه نویسان مخفی می‌سازد.
وظیفه دوم سیستم عامل مدیریت منابع (Resource Management) یعنی سيستم عامل باعث استفاده بهينه و سودمند (اقتصادی) از منابع سيستم می‌گردد. منظور از منابع پردازنده‌ها، حافظه‌ها، دیسک‌ها، موس‌ها، چاپگرها، فایل‌ها، پورت‌ها و غيره هستند. یک سيستم کامپيوتری منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسيار دارد که ممکن است در حين اجراء برنامه لازم باشند، سيستم عامل همانند مدیر منابع عمل کرده و آن‌ها را بر حسب نياز به برنامه‌های مشخصی تخصيص می‌دهد.
سيستم عامل معمولا اولين برنامه های است که پس از بوت شدن در حافظه بار می‌شود. پس از بار شدن قسمتی از سيستم عامل بطور دائم در حافظه باقی می‌ماند. قسمت‌های دیگر با توجه به کاربرد کامپيوتر توسط کاربر از دیسک به حافظه آورده می‌شود.
به قسمت اصلی سيستم عامل که وظایف مهم آن را انجام می دهد هسته یا Kernel گفته می‌شود. هسته سيستم عامل برنامه‌ای است که در تمامی اوقات بر روی یا کامپيوتر در حال اجراست.
سيستم عامل و معماری کامپيوتر اثر زیادی بر روی یکدیگر داشته‌اند. یعنی جهت سهولت کار با سخت‌افزارهای جدید، سيستم عامل‌ها توسعه یافتند و همچنين در اثنای طراحی سيستم عامل‌ها، مشخص شد که تغييراتی در طراحی سخت‌افزار می‌تواند سيستم عامل‌ها را ساده‌تر و کارآمدتر سازد.
هر چند که تطبيق نسل‌های کامپيوتر با نسل‌های سيستم عامل کار درستی نيست ولی این تطبيق که در ادامه انجام می‌دهيم علت ایجاد سيستم عامل‌های جدید را مشخص می‌سازد.


زبان‌های برنامه‌نویسی
زبان‌های برنامه‌نویسی ساختارهای زبانی دستور مداری در رایانه‌ها هستند که به وسيله آن‌ها می‌توان یک الگوریتم را به وسيله ساختارهای دستوری متفاوت برای اجرای رایانه توصيف کرد و با این روش امکان نوشتن برنامه جهت توليد نرم‌افزارهای جدید بوجود می‌آید. معمولا هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک محيط نرم‌افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند. تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه ای بسيار زیاد است، اما از ميان معروفترین و اصل‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
Basic, C#, C++, Java, Python, Delphi, Pascal, Foxpro, Fortran, Cobol
برنامه‌نویسی کامپيوتر فرایند نوشتن، تست، اشکال زدایی/ عيب‌یابی و نگهداری کد منبع برنامه‌های کامپيوتری است. این کد منبع در زبان برنامه‌نویسی نوشته شده است. کد ممکن است اصلاح کد موجود و یا چيزی کاملا جدید باشد. هدف از برنامه‌نویسی ایجاد برنامه‌ای است که رفتار مشخصی را که مورد نظر است را نمایش دهد (سفارشی نمودن). فرایند نوشتن کد منبع اغلب نياز به مهارت در موضوعات مختلف، از جمله آگاهی از دامنه کاربرد، الگوریتم‌های تخصصی و منطق صوری است.


فناوری اطلاعات
پس از در دسترس قرار گرفتن کامپیوتر در سال ۱۹۵۰، اولین کاربرد عملی کامپیوتر، انتخابات ریاست جمهورى آمریکا در سال ۱۹۵۱ بود. در سال ۱۹۶۰ با حضور کامپیوترهای بزرگ (Main frame) ایده توسعه پایگاه‌هاى اطلاعاتى متمرکز و مفهوم انفورماتیک (داده پردازی) شکل گرفت وکاربرد آن در حوزه مدیریت اطلاعات طرفداران بیشترى پیدا کرد. این ایده درسال‌هاى ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بصورت استفاده از سیستم‌هاى هوشمند شکل قوى‌ترى به خود گرفت و ایده اصلى اتوماسیون ادارى و سیستم‌هاى بدون کاغذ را تقویت نمود. در کشورهاى دیگر مثل ژاپن، آلمان، انگلستان و غیره نیز کاربردهاى کامپیوتر در زمینه خدمات بانکدارى، هتل‌دارى، مدیریت پروژه‌ها و … رشد نمود. ضعف این سرویس‌ها در نبود سیستم‌هاى قوى ارتباطى بیشتر مشخص شد. زیرا با وجود تلفن و تلگراف امکان انتقال اطلاعات با حجم بالا امکان‌پذیر نبود و قدرت سیستم‌هاى محاسباتى و کاربردهاى انفورماتیک آن تنها درحوزه‌هاى محدود قابل استفاده بود.
با رشد روزافزون شبکه‌هاى کامپیوترى و قدرت ارسال اطلاعات علاوه بر صدا، از طریق شبکه‌هاى مخابراتى در دهه ۱۹۸۰ گستره کاربردهاى انفورماتیک از طریق شبکه رو به فزونى گذاشت. سپس با پیوند تاریخى قدرت محاسباتى کامپیوترها و امکان ارسال اطلاعات، فن‌آورى اطلاعات (IT) متولد شد.
بطور کلى فن‌آوری اطلاعات به مجموعه تکنیک‌ها و ابزارها و علومى اطلاق می‌شود که درانجام فعالیت‌هاى جمع آورى، ذخیره، بازیابى، پردازش و توزیع انواع اطلاعات (تصویر، داده، صدا و…) در هر سطحى ازکیفیت وکمیت مشارکت دارند.


طراحی سایت
به منظور درک بیشتر دانش‌پژوهان از اهمیت موضوع فناوری اطلاعات، در طول دوره‌های آموزشی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، با آموزش اصول طراحی سایت به کمک HTML هر دانش‌پژوه می‌تواند یک صفحه شخصی برای خود طراحی نماید. به همین منظور در ادامه به معرفی دستورات HTML می‌پردازیم.
دستورات HTML چگونگی نمایش صفحه وب را در مرورگر مشخص می‌کند. برای مشاهده دستورات HTML  بر روی صفحه مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه view page source را انتخاب کنید، در این صورت دستورات در صفحه‌ایی جداگانه نشان داده خواهد شد. هر برنامه HTML با دستور

شروع و به دستور

ختم می‌شود. هر دستور HTML دارای دو بخش عنوان و بدنه است.
بخش عنوان شامل عنوانی است که در مرورگر ظاهر می‌شود، این بخش با

  شروع و به

  ختم می‌شود. عنوان صفحه با

 

ختم می‌شود. بخش بدنه شامل دستورالعمل‌های تولید صفحه است که با

شروع و بهختم می‌شود. شکل کلی برنامه HTML را می‌توان در زیر مشاهده کرد.

 



 

این دستورات را می‌توان درNotepad  نوشته سپس از داخل منوی File گزینه Save as را انتخاب کرده و سپس در قسمت File name نام فایل را به صورت indx.htm تایپ کنید و در قسمت encoding  گزینه utf-8 را انتخاب و سپس آن را ذخیره کنید.

 


نحوه‌ی ذخیره‌ی صفحه شخصی در HTML.

 

در جدولی که در ادامه آورده شده است، برخی از دستورات به همراه مثال آورده شده است:

 

 

طراحی سایت به‌کمک نرم‌افزار Dreamweaver

Dreamweaver نرم‌افزاری قدرتمند در زمینه طراحی وب می‌باشد که توسط کمپانی بزرگ ادوبی ساخته شده است. دریم ویور در لغت به معنای خیال پرداز یا رویا باف است! آخرین نسخه این نرم افزار تا امروز نسخه Cs5 آن است. شرکت ماکرومدیا در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت ادوبی خریداری شد، و بر همین اساس، این نرم‌افزار نیز اکنون از تولیدات ادوبی به شمار می‌رود. این نرم‌افزار توانست نرم‌افزار فرانت پیج را که محصول مایکروسافت بود در بازار رقابت شکست دهد و بازار نرم‌افزارهای طراحی وب را بسوی خود متمرکز نماید. دریم ویور امکان ویرایش صفحاتhtml ،asp ،php ،aspx ،css ،js ،jsp ، cf  را داراست و ویرایش این صفحات را با شناخت کلمات کلیدی این زبان‌ها در یک ادیتور مجتمع آسان می‌کند. هم اکنون افزونه‌های بسیاری نیز برای این نرم‌افزار نوشته شده‌است که با نصب آن‌ها بر روی دریم ویور، قدرت این نرم‌افزار دو چندان می‌شود. برای اینکه بتوان با تسلط کامل از این نرم‌افزار بهره برد، باید با دستورات HTML آشنایی کامل داشت.

 

 

کل بازديدهاي سايت: 71655 | بازدیدهاي امروز سايت: 24 | کل بازدیدهاي این صفحه: 1349 | بازديدکنندگان آنلاين: 8 | زمان بارگذاري صفحه: 0.14
آدرس: بوشهر، خیابان خلیج فارس (ساحلی)، بعد از مجتمع فرهنگی هنری، پارک علمی کودک و نوجوان تلفن: 33333560 (077)
  نمابر: 33330136 (077)
همه حقوق متعلق به پارك علم و فناوری خليج فارس و شرکت پژوه‌ افزار لیان است. Copyright © Persian Gulf Science and Technology Park and Lianware Co. Ltd. All rights reserved.